Magyar nyelvű alkalmazásokra kétség kívül szükség van a hazai alkalmazásáruházakban, de nem mindre van egyforma igény. Vannak olyanok, melyek kevésbé, és vannak melyek nagyon is érdeklik a hazai felhasználókat. Sok hobbi/kezdő mobilalkalmazás-fejlesztő már csak a szűkös lehetőségei miatt sem végez vagy végeztet el felmérést, hogy milyen alkalmazások népszerűek a piacon, pedig szükséges, hogy megértsük a felhasználói igényeket, mielőtt belevágunk bármilyen alkalmazás megírásába! Ehhez próbálok meg most segítséget nyújtani az általam elérhető információk és statisztikák alapján.
Figyelem! Az itt felhasznált statisztikák iOS alkalmazásokra vonatkoznak, de az igény az Android és WP készülékek tulajai esetében is hasonló!
A tavalyi évben az egyik legnagyobb hazai Apple és iPhone közösségi oldalon tevékenykedtem, ahol többek közt az volt a feladatom, hogy iPhone alkalmazásokat tegyek közzé és mutassak be úgy, hogy a lehető legtöbb hazai felhasználóhoz eljussanak. Ez többé-kevésbé sikerült is, hisz ilyen téren röpke három hónap leforgása alatt Magyarország legbefolyásosabb közösségi oldalává nőttük ki magunkat. Az általam közzétett alkalmazások mindegyike a hazai toplista előkelő helyein landolt.
A lenti statisztikában a 2011-2012 évi trendeket mutatom be azon adatok alapján melyeket tevékenységem során gyűjtöttem, de ezek (szerintem) általános érvényűek, így igazak lesznek 2013-ra is, hisz egyre több okostelefon forog közkézen Magyarországon, így mindig is lesz igény a magyar nyelvű alkalmazásokra. A szezonális, vagyis inkább a sport témájú alkalmazások sajnos most nem kerültek be, mivel az Olimpiára és a Foci EB-re kiadott alkalmazásokról szóló kimutatásaim elvesztek, de azért ezekről is megpróbálok majd néhány sort írni.
Természetesen az alkalmazások mindegyike ingyenes. Fizetősről idehaza nem is érdemes gondolkozni. Maximum ha reklámmentességet ajánlunk fel egy bizonyos összegért cserébe. Az nem szerencsés, hogy ha rögtön fizetős alkalmazással indítunk. App-ünk első verziója nagyon fontos minden tekintetben. Ha kevesebb tapasztalod van mobilalkalmazások fejlesztésében, biztosra vehető, hogy először nagyon sok negatív visszajelzést fogsz kapni, hisz mindenre nem lehet felkészülni. Egy fizetős alkalmazás mellett pedig az 1-2 csillagok sokasága egyenlő a teljes kudarccal, pedig lehet, hogy csak egy apró, olyan banálisnak tűnő hibán csúsztál el, mint pl. az első indításkor túlságosan hosszú ideig tartó adatbetöltés. (A fizetős alkalmazásokra egy későbbi bejegyzésben térek majd ki.)
Három szempontot vizsgáltam meg a linkrövidítők statisztikáiban:
I. Az első, hogy mennyi kattintás érkezett a közzétett bejegyzésre, vagyis az alkalmazás közvetlen App Store linkjére, és ezen kattintások hogyan viszonyulnak az átlaghoz, tehát melyek voltak érdekesebbek a felhasználók számára. Ezzel a módszerrel határoztam meg, hogy mennyire különülnek el egymástól népszerűségben az egyes kategóriák és melyekre van nagyobb kereslet.
II. A második, hogy honnan érkeztek ezek a kattintások. Mivel elsősorban a Facebook közösségi oldalán osztottam meg őket, ezért annak teljes webböngészős és mobilalkalmazás változatából érkezett a legtöbb, de sokan a Twitterről is kíváncsiak voltak. Ami meglepő, hogy az e-mail levelezőlista jobban teljesített, mint a szintén több ezres látogatottságú weboldalunk. Bár ezen tényt sokszor maguk az általam közzétett alkalmazások fejlesztői is megerősítették. A nálunk elindított Facebook kampányok előtt több hazai portálon is hirdettek sikertelenül. A nagy látogatottságú fórumokon, hírportálokon való hirdetés egyáltalán nem adnak garanciát arra, hogy alkalmazásunk népszerű is lesz. (Ennek okairól lentebb írok bővebben.)
III. A legutolsó szempont inkább csak egy extra infóval szolgál, mégpedig azzal, hogy mely főbb európai országokban keresik még a magyar nyelvű alkalmazásokat. Érdemes erre is odafigyelni! Akár több nyelvet is integrálhatunk alkalmazásunkba, vagy elérhetővé tehetjük őket a környező országokban is, netán kifejezetten érdemes lehet nem Magyarországra koncentrálunk, hanem az adott országhoz igazított tartalommal, viszont magyar nyelven is elérhető alkalmazást készítünk a külföldön élőknek vagy az oda utazó magyar turistáknak.
Mint a grafikonból jól látható, a legnépszerűbbek az időjárással kapcsolatos alkalmazások voltak. Ezekre majdnem kétszer annyian kattintottak, mint az átlag. A legkevesebb érdeklődést kiváltó app-ek még mindig a vállalkozások saját magukat bemutató alkalmazásai. Az átlag felét sem érik el és a toplistán is nagyon rövid ideig szerepelnek csak. Ami meglepő lehet, az az utazással, menterenddel kapcsolatos alkalmazások 0,81-es, átlag alatti értéke, de ez inkább annak tudható be, hogy sokan még mindig az évek óta jól bevált és megbízható weboldalakat látogatják, melyekből a legtöbb esetben már van mobilbarát verzió is. A vásárlással, termékekkel kapcsolatos alkalmazások viszont egyre inkább népszerűbbek. Sokan böngészik már mobilról a webáruházakat, apróhirdetési oldalakat és egyre szélesebb körben elfogadottabb lesz a mobilon keresztül történő vásárlás és fizetés is. A gasztronómia alkalmazások körébe főleg a recept alkalmazások tartoznak bele, de ide sorolnám az egyéb olyan app-eket is, melyek valamilyen tevékenység elvégzéséhez nyújtanak segítséget. Ezeket is sokan keresik, viszont nem képesek huzamosabb ideig a toplistákon maradni. Bár ebben inkább az alkalmazás támogatottságának, gyakori frissítésének hiánya játszik közre.
A sportolással, sporteseményekkel kapcsolatos alkalmazások mindig óriási népszerűségnek örvendenek, de ez a népszerűség csak ideiglenes. Leginkább a fontosabb nemzetközi sportesemények azok, melyek miatt megugrik az érdeklődés irántuk és az pont addig tart, ameddig maga az eseménysorozat. Ha ilyen alkalmazás fejlesztésén gondolkozunk, mindenképp érdemes hónapokkal előtte nekiállni a fejlesztésnek. Ajánlott bejelölni a fontosabb sportesemények (Foci VB, Olimpia, stb.) kezdetét a naptárban, akár előre 2-3 évre is, hisz általában több megrendelő is érdeklődik az ilyen alkalmazások iránt. Jól jöhet, ha már egy félkész vagy kész ötlettel tudunk előállni, amikor a megrendelőnek csak 2-3 hónappal a rendezvények kezdete előtt jut eszébe, hogy neki is sürgősen kell pl. egy tip-mix vagy az eredményeket közvetítő app.
És hogy hol érdemes népszerűsíteni az elkészült alkalmazásunkat? Szerintem egyértelmű, hogy a közösségi médiában és nem a blogokon, hírportálokon. Egy Facebook oldal sokkal több potenciális felhasználót ér el, mint egy hírportál. Megtévesztő lehet, hogy ezeket a hazai oldalakat általában sokan látogatják és több hozzászólás, aktív téma található rajtuk, de az elmúlt pár évben rengeteg olyan fejlesztővel találkoztam, és én magam is sokszor tapasztaltam, hogy ez csak illúzió. Én ezt "a jéghegy csúcsa effektnek" neveztem el. Ezeken az oldalakon általában nem az átlagfelhasználók, vagyis a tömegek vannak jelen aktívan. Ők csak akkor fogják felkeresni az ilyen fórumokat, hogy ha kérdésük van mert nem értenek valamit. A pár száz, esetenként csak pár tíz fős aktív társaság pedig hiába ontja magából a hozzászólásokat, bejegyzéseket, igazi erőt nem képviselnek ha arról van szó, hogy az alkalmazást be kell juttatni a top tízes listára ahol már valóban szem előtt lesznek azok számára is, akiknek eszük ágában sincs fórumokat, blogokat olvasgatni, csak rá-ránéznek az alkalmazásáruházak toplistáira, hogy mit érdemes letölteni.
Olyan közösségi oldalakat kell keresni, melyek feliratkozói köre fogékony az okostelefonok és a mobilalkalmazások iránt. Lehetőleg több tízezer taggal rendelkeznek és hajlandóak is népszerűsíteni alkalmazásunkat (ésszerű összegért vagy nem anyagi felajánlásért cserébe). Az igazi tömeg bizony a vízfelszín alatt van! El lehet őket érni, csak meg kell találni a megfelelő médiumot aki segítségével kapcsolatba tudunk lépni velük. A weboldalak, blogok bejegyzéseiben elhelyezett linkekre a kattintások csupán 2 százaléka érkezett, míg a Facebookról összesen 82!
Weboldalunk vagy egy hírportál hatékonyságát úgy tudjuk növelni, ha lehetőséget biztosítunk az RSS csatornára és/vagy a hírlevélre való feliratkozásra. Az e-mail üzenetben kapott emlékeztető még mindig hatékony marketing fogás.
Az ország-index grafikonon azokat a fontosabb európai országokat jelöltem meg, melyekből kivétel nélkül mindig érkeznek látogatók és ahonnan szintén érdeklődnek a magyar nyelvű alkalmazások iránt. Ha turisztikai, vagy egyéb, pl. külföldön élő magyarok számára hasznos alkalmazást fejlesztünk, akkor az Egyesült Királyságot érdemes megcélozni, hisz ott az átlagosnál kétszer többen kíváncsiak a hazai fejlesztésű alkalmazásokra. A többi országban elhanyagolható mértékű az érdeklődés.
Az alkalmazások teljes letöltési számait kevés esetben ismertem. Ezen statisztikákat a közzétett linkek kimutatásai alapján állítottam össze. A közzétett bejegyzések elsődleges célja az volt, hogy az alkalmazások bekerüljenek a hazai toplistára ahol már jóval inkább szem előtt lehetnek, és ez minden esetben sikerült is.
Ha van egy jó ötleted, melyet meg szeretnél valósítani, először alaposan nézz körbe az alkalmazásáruházakban, hogy van-e rá igény!
Amennyiben szeretnéd, hogy sikeresen induljon és már rögtön az első pár napban több ezer letöltést érjen el mobilalkalmazásod, a következő hierarchiára építs népszerűsítő kampányodat:
A legalsó szinten saját weboldalad áll. Mindenképpen szükséges, hogy legyen az alkalmazásnak vagy vállalkozásodnak weboldala! Egy egyszerű landing page összeállítása nem túlságosan megerőltető feladat, viszont sokat segíthet és ha van rajta elérhetőség, akkor rengeteg, tévedésből negatívként jelölt visszajelzést megspórolhat az alkalmazásáruházakban.
A következő szinten a blogok és a hazai Apple ill. Android témájú hírportálok, fórumok állnak. Ezek bár látszólag sok embert érnek el, valójában maximum csak pár száz letöltést képesek produkálni. Több mint 10 éve foglalkozom ilyen portálok üzemeltetésével. Az ezekben az oldalakban rejlő hatalmas potenciált inkább Twitter és e-mail marketing formájában érdemes kiaknázni mert...
...a következő szinten a Twitter kampány és az e-mail marketing áll. A Twitter viszont ez esetben is egy kicsit még csalóka! Ha mégis bloggerrel vagy témaspecifikus portállal szeretnéd népszerűsíteni alkalmazásod, mindenképpen ragaszkodj hozzá, hogy ha van Twitter fiókjuk, akkor ne csak az általuk írt cikket, de egyenesen a letöltési linket is osszák meg! Többen fognak rábökni, mint elolvasni egy rövidebb-hosszabb ajánlót. Az e-mail marketing esetében is hasonló a helyzet. A blogok, fórumok több ezer inaktív taggal rendelkeznek. Az ilyen oldalakon közzétett alkalmazásbemutatókat erősen ajánlott hírlevél formájában is kiküldeni, hogy az inaktív (hit and run) tagok is tudomást szerezzenek róla. Az eredmény garantáltan nem marad el!
Az egyik legfontosabb hirdetési platform pedig maga a közösségi háló. Egy-egy Facebook oldalnak több követője van manapság, mint ahányan egy országos méretű lapot olvasnak. Az emberek szinte bármit megosztanak, bármire rákattintanak, amit a Facebookon találnak, de ott sem kell túlzásba vinni. Népszerű oldalakon maximum egy Twitter üzenet hosszúságú ajánlót érdemes közzétenni és a letöltési linket semmiképpen sem szabad elrejteni egy újabb link alá! Ne egy másik ajánlóra, weboldalra, bővebb leírásra ugorjon a felhasználó, mert az drasztikusan csökkenti a letöltési számokat! Tesztet ráérünk később is közzé tenni, tetetni. Az első 48 óra kritikus. Ha addig nem kerül be a top 10-be, akkor valószínűleg később sem fog.
A legutolsó lépcsőfok pedig maga az App Store vagy Google Play áruház. Még mindig többen böngészik ezeket, az egyenesen az okostelefonjukról elérhető toplistákat, mint az összes hazai blogot, fórumot, portált és közösségi oldalt EGYÜTTVÉVE. Fontos, hogy milyen értékeléseket kapunk, hogyan reagálunk a felhasználói kritikákra, kérdésekre, mennyire érthető az alkalmazás leírása és nagy hangsúlyt kell fektetnünk a képernyőmentések minőségére is, hisz azok fogják "eladni" alkalmazásunkat! Rengeteg egy csillagot megspórolhatunk, ha a leírásban jól látható helyen vagy akár magában az alkalmazásban feltüntetjük, hogy hogyan léphetnek velünk kapcsolatba, de a felhasználók először az ikon, majd a képernyőmentések, és végül az értékelések alapján döntik el, hogy letöltik-e alkalmazásunkat vagy sem. Egy jó ikon már fél siker! Érdemes foglalkozni vele, költeni rá.
Remélem tudtam segíteni és sok sikert az alkalmazásod népszerűsítéséhez!